Aktualności
Konferencje 2018
Częstochowa, VI 2018 r.
ZAPROSZENIE
Instytut Filozofii Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. J. Długosza w Częstochowie ma przyjemność zaprosić na konferencję pt.
Pamięć – zapomnienie/zapominanie – niepamięć. Konteksty filozoficzne
która odbędzie się w dn. 27–28 września 2018 r. w Uniwersytecie im. Jana Długosza w Częstochowie.
Pamięć należy do źródłowych składników ludzkich form bycia. Od Symonidesa aż po Leibniza wiązano ją głównie z pomocniczym zagadnieniem retoryki – sztuką zapamiętywania, mnemoniką. Dopiero wiek XX odkrył, że przenika ona do fundamentalnych struktur poznawczych, egzystencjalnych i społecznych człowieka. Naszą intencją jest, aby rozmaite topoi problematyzowania pamięci spotkały się ze sobą. Wymieńmy zatem najważniej-sze lokalizacje uobecniania się pamięci w dyskursach badawczych.
Pamięć w zagadnieniach gnozeologicznych. Pierwotnym (w sensie genetycznym i strukturalnym) obszarem poznawczej eksploracji pamięci jest nurt badań kognitywistycznych. Problematyka pamięci jest nieusuwalnym elementem w filozoficznych teoriach umysłu i w poszukiwaniach sztucznej inteligencji. Zdolność zapamiętywania ma korzenie ewolucyjne. W przypadku homo sapiens jest ona zrośnięta z funkcjami umysłowymi i naszym życiem psychicznym.
Pamięć jako jedno z centrum refleksji nad jednostką. Tożsamość Ja wyrasta z gleby pamięci przez nieunik-nione odwołania do swej zapamiętanej przeszłości. Zależności od pamiętanego są wspólnym węzłem refleksji antropologicznej i egzystencjalnej nad człowiekiem. Wszędzie tam, gdzie w grę wchodzi analiza temporalna ludzkiego bycia (jak choćby u Bergsona, Heideggera i Barbary Skargi), pamięć i jej korelaty stanowią jedną z ważniejszych materii badawczych.
Pamięć w roli spoiwa społecznego. Inny koryguje pamięć Ja swoją pamięcią i swoją interpretacją. Klasyka inspiracji dotyczącej pamięci zbiorowej pochodzi od Maurice’a Halbwachsa, określającego społeczne ramy pamię-ci (w Polsce analizę funkcji pamięci zbiorowej przedstawiła Barbara Szacka). Podstawowe duchowe artefakty (mity, literatura) i znaczną cześć dyskursu naukowego można uznać za eksterioryzację pamięci, za formy upa-miętnienia.
Pamięć kulturowa. To jeden z podstawowych wyznaczników funkcjonowania społeczeństw (Jan Assmann, Pierre Nora). Już same przychodzące wspomnienia i trud niezapominania są glebą mitów literackich i pozaliterackich form ekspresji artystycznej, ale i też na wyższym poziomie ogólności tego, co jest nazywane tradycją czy wspólno-tą kulturową. Część dyskursu naukowego to kulturowe Formy Pamięci. Pamięć zobowiązuje pamiętać, jest zasadą funkcjonowania kultury.
Wojna o przeszłość. Historia zinstytucjonalizowana verus pamięć świadków. Przeszłość wraz z nadchodzą-cą przyszłością zmienia swą perspektywę. To arcyważne miejsce w naszych polach namysłu nad pamięcią. W różnych zakresach (tradycyjnej historiografii, form ekspozycji muzealnictwa, debat światopoglądowych oraz przyziemnych sporów politycznych) rozgrywa się wojna o przeszłość, zawsze obciążona celami i przesądami współczesności.
Modi pamięci. Pamięć przejawia się w trudnym do rozwikłania splocie czterech jej momentów procesualnych: zapamiętywania, przypominania, zapominania i przemieniania zapamiętanego, z których każdy ma własne upo-staciowanie i konsekwencje w różnych obszarach obecności pamięci. Istotne są tu aktywne (świadome i nieświa-dome) zapominania, tłumienia i wypierania pamiętanego, należące do najbardziej skrytych, a wszechwładnych żywiołów pamięci, o których mówił Nietzsche i Freud. Wpływowe zapośredniczenie bytu ludzkiego pamięcią, przejawiającą się w węźle gordyjskim jej czterech momentów, czyni z niej tak ważny, trudny i fascynujący przed-miot dociekań.
Zapraszamy do wspólnej debaty filozofów, kulturoznawców, literaturoznawców, historyków, socjologów, przedstawicieli kognitywistyki i innych specjalności nad jednym z najważniejszych fenomenów wyposażenia człowieka.
Opłata konferencyjna wynosi 400 zł i obejmuje koszt jednego noclegu, posiłków oraz dofinansowanie pu-blikacji pokonferencyjnej. Na wpłaty czekamy do 20.09.2018 r. Dane do przelewu: Raiffeisen Bank Polska SA, 23 1750 1035 0000 0000 1301 1378. Właściciel konta: Uniwersytet im. J. Długosza, 42-200 Częstochowa, ul. Wa-szyngtona 4/8. Proszę podać swoje imię i nazwisko; tytuł wpłaty: konferencja „Pamięć zapomnienie”. Zgłosze-nia i abstrakty o objętości ok. 1 strony (najprościej mailowo, organizatorzy zastrzegają sobie prawo oceny i selekcji abstraktów) prosimy kierować do 30.06.2018 r. na adres:
W imieniu Komitetu Organizacyjnego Instytut Filozofii
dr hab. Maciej Woźniczka prof. UJD Uniwersytet im. J. Długosza
Instytut Filozofii UJD w Częstochowie 42-202 Częstochowa
m.wozniczka@ajd.czest.pl ul. Armii Krajowej 36A
www.filozofia.czest.pl www.ifsp.ajd.czest.pl http://filozofia.net.pl https://philajd.wordpress.com
Instytut Filozofii, Wydział Filologiczno-Historyczny, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie
42-202 Częstochowa, ul. Armii Krajowej 36A, tel. 34 361-39-46
Zaproszenie na konferencję
„Filozofować po polsku. Źródłowość języka – uniwersalizm zagadnień”
8.V.2018 r. – wtorek, Akademia im. Jana Długosza, Częstochowa
Zapowiadana konferencja jest drugim spotkaniem, którego temat wyznacza szerokie ramy projektu naukowego, proponowanego przez pracowników Instytutu Filozofii w Akademii im. Jana Długosza. Podobnie jak przed rokiem, wysiłki uczestników mają dotyczyć wyrażania filozoficznych treści w języku polskim. Chodzi więc tutaj zarówno o twórczość oryginalną, jak i przekłady z innych języków, nowożytnych oraz klasycznych. Poziom czysto językowy stanowić będzie właściwe tło dla przedstawienia trudności, związanych z przekazywaniem istotnych treści filozoficznych w spotkaniu różnych kultur. Język – tak, jak w założeniach towarzyszących konferencji zeszłorocznej – zostanie tutaj potraktowany jako najdoskonalszy przejaw oraz wyróżnik polskiej kultury.
Współczesne złożone relacje międzykulturowe mają swój wyraz także w filozofii i jej języku. Mimo postępującej globalizacji procesów cywilizacyjnych i kultury, mających swoje odbicie w sferze komunikacji językowej, w tendencji do uniwersalizacji języka, wiele doświadczeń kulturowych osadzonych w lokalnym doświadczeniu może mieć znaczenie uniwersalne. Filozofia otwarta na wiodące od wieków trendy uniwersalizacyjne może utracić zdolność do interpretacji tego, co istotne w narodowym horyzoncie kulturowego dziedzictwa i doświadczenia, jeżeli jej zainteresowania i język oderwą się od lokalnego podłoża kulturowego i języka. Jedną z funkcji filozofii jest służenie narodowej wspólnocie – zarówno przez zrozumiałe przyswajanie treści uniwersalnych, jak i wyrażanie w języku ojczystym tych treści, które z perspektywy partykularnego doświadczenia mogą zarazem wyrażać, opisywać, wyjaśniać i projektować naszą tożsamość pośród innych.
Maurycy Mochnacki (1803–1834) napisał: „Wiek nasz jest wiekiem największych teoretyków” (O duchu i źródłach poezji w Polszcze, w: Rozprawy literackie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław 2004, s. 4), postulując oparcie rzetelnej krytyki literackiej na podstawach filozoficznych: „Gałąź nauk metafizycznych obejmująca teorię piękności, jej wzory i prawidła, krytyka rozsądna, nie skrzętnemu wytykaniu skaz w tworach imaginacji i natchnień, lecz sprawiedliwemu wymiarowi ich wartości poświęcona, nie były dotąd znane w Polszcze” (tamże, s. 5). Mochnacki, będąc wybitnym zwolennikiem nowych wówczas romantycznych prądów, zachęcał do nadania literaturze „cechy narodowej”, która miałaby wynikać „z charakteru, zwyczajów i podań ojczystych”, ponieważ: „Jej żywotne części złożone z tylu różnorodnych pierwiastków, ile się znajduje narodów, które przez naukowe, towarzyskie i polityczne powinowactwo swój wpływ pamiętnym na naszej ziemi uczyniły, stały się zbyt słabą rękojmią jej trwałości i powodzenia na przyszłość” (tamże). Istotnym oparciem dla nowych prądów literackich miała się stać filozofia, a jako przykład oryginalnej myśli filozoficznej Mochnacki stawiał ówczesne Niemcy.
Filozofia jest szczególnym oraz wyjątkowym przedmiotem, a raczej bezcennym depozytem, który bywa przekazywany, ale równocześnie przetwarzany i dostosowywany do potrzeb tych, na język których bywa przekładana. Rzetelny wysiłek związany z przekładami równocześnie rozwija i ubogaca język, rozwija kulturę. Wpływając na to, co partykularne, nigdy nie niszczy źródłowości języka – wręcz przeciwnie – zachowanie jej jest warunkiem koniecznym przyjęcia i zrozumienia tego, co ma wymiar i walor uniwersalny.
Tegoroczna sesja ma dostarczyć analiz i refleksji dotyczących tego iście dialektycznego napięcia pomiędzy partykularyzmem polskiej kultury i szczególnymi właściwościami polskiego języka, będącego jej wyrazem oraz tym, co z natury swojej, stanowiąc problem filozoficzny, ma wymiar uniwersalny. Jej wybrane referaty będą opublikowane w „Ruchu Filozoficznym”, w zeszycie poświęconym filozofii polskiej.
Uczestnicy konferencji nie ponoszą opłaty konferencyjnej (posiłki i noclegi we własnym zakresie). Zgłoszenia i abstrakty o objętości ok. 1/2 strony (najprościej mailowo, organizatorzy zastrzegają sobie prawo oceny i selekcji abstraktów) prosimy kierować do 8.04.2018 r. na adres: wsajdek@gmail.com
Więcej informacji o instytucji: www.ifsp.ajd.czest.pl; strona środowiskowa: www.filozofia.czest.pl
Komitet Organizacyjny:
dr hab. Wiesława Sajdek, prof. AJD
dr hab. Ryszard Wiśniewski, prof. AJD
dr hab. Maciej Woźniczka, prof. AJD
(04.02.2018 r.)
Konferencje 2017
Częstochowa, I.2017 r.
Zaproszenie
Instytut Filozofii AJD w Częstochowie ma przyjemność zaprosić na konferencję pt:
Toposy (w) filozofii. Filozofia i jej miejsce w doświadczeniu kulturowym
która odbędzie się w dn. 28-29 września 2017 r. w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Każdy rodzaj myślenia jest skazany na kategorię miejsca. Wszystko, fizyczne i niefizyczne, ma swoje „miejsce” lub jest „miejscem” czegoś. Kategorialny status „miejsca” i wyjątkowa pozycja w namyśle naukowym zachęca, by odnieść je do filozofii, jej pierwotnego siedliska – locus pierwszych opracowań naukowych w filozofii przyrody i teoretycznych implementacji w dialektyce, retoryce i w metafizyce. Przez wzgląd na tradycję proponujemy grecki topos na pojęciowy przewodnik badań, z jego przebogatym i wciąż otwartym potencjałem heurystycznym, spożytkowanym w licznych aplikacjach.
Pewne możliwości daje odwołanie się do antycznego pojęcia toposu-miejsca w jego pierwotnym sensie przestrzennego usadowienia. W rozumieniu miejsca jako „zewnętrznej granicy ciała otaczającego” (Fizyka Arystotelesa), akcentuje się to, czego już nie ma w jego konceptualizacji kartezjańskiej, redukującej miejsce do czysto geometrycznej rozciągłości, mianowicie relacyjne aspekty „zajmowania miejsca”; ułożenie sąsiedzkich stosunków, ich wzajemne oddziaływania, także na przebieg granicy, która je dzieli i łączy zarazem.
W obszarze badań ze wspólnym mianownikiem – toposem-miejscem – rysują się dwa godne rozpatrzenia terytoria namysłu. Zarys pierwszego z nich wyznaczają konteksty znaczeniowe „topografii” lub „porządku topograficznego”, odnoszone do filozofii jako pewnej całości poznawczej. Wymienione określenia tematyzują, przy wsparciu derywatów z rodziny toposu, „lokalizacji”, „usytuowania” i obciążonej aksjologicznie „pozycji”, odwieczne pytanie o „gdzie” filozofii w jej stosunkach z kulturą, historią, dyskursem publicznym, z myśleniem „zwykłych” ludzi. Tempo zmian cywilizacyjnych czyni pytanie o miejsce filozofii (dzisiejsze i przyszłe) jednym z palących problemów jej środowiska. Topos-miejsce może być pożytecznym przyczynkiem do dyskusji o „filozofii przyszłości”, o poszukiwaniu nowych miejsc, które winna tworzyć w ludzkich umysłach, jak to czyniła w przeszłości.
Drugie terytorium badań spod znaku toposu-miejsca można by nazwać „topografiką”, „topiką filozoficzną” lub „porządkiem topologicznym”, ze świadomym nawiązaniem do wyjściowych idei topologii matematycznej. Jest ono dedykowane do analiz wybranych „filozoficznych konkrecji”, idei i słownictwa z obszaru filozofii, które są rozlokowane w różnych dziedzinach nauki i życia społecznego. Wspólną intencją tak określanych badań jest poszukiwanie regularności i związków na mapach odwzorowujących rozkłady pojawiania się konkretnych filozoficznych artefaktów – śladów filozofii porozrzucanych po różnych polach komunikacji werbalnej. Pozycja toposów, owych filozoficznych „wspólnych miejsc” (τόπος κοινός, locus communis), właśnie przez ich wspólność spełnia funkcję spajającą jej różne działy i dyscypliny w niepowtarzalnie zintegrowaną całość. Swoista dla filozofii konfiguracja jej toposów staję się więc, niczym układ konstelacji gwiezdnych w astronomii, głównym spoiwem i wyznacznikiem jej tożsamości i odrębności. Toposy wyznaczają atrakcyjną płaszczyznę interdyscyplinarnych badań filozofii, przekraczającą granice jej różnych podziałów. Heideggerowskie spostrzeżenie, że „filozofia jest wszędzie”, że w błahych zakamarkach rzeczywistości skrywają się filozoficzne pytania i sensy, nabiera dziś nowej kulturowej dosadności.
Sprzęgnięcie tradycyjnego sensu pojęcia toposu z metaforyką toposu-miejsca o antycznej proweniencji tworzy nowe miejsce: platformę krzyżowania się różnorodnych kierunków badań dorobku filozoficznego, a to za sprawą kulturowej wszechobecności filozofii. Dlatego pragniemy zainteresować filozofów różnych specjalności, ale również teoretyków, socjologów i historyków kultury, badaczy mediów i komunikacji społecznej i innych specjalistów do badań toposów filozoficznych i ich „lokacji” w różnych dziedzinach życia. Powyższe przykłady to tylko ilustracyjna paleta zagadnień badawczych toposu-miejsca (w) filozofii, do ubarwienia której zapraszają organizatorzy. Serdecznie zapraszamy do namysłu i udziału w naszym projekcie.
Opłata konferencyjna wynosi 400 zł. (w ramach opłaty konferencyjnej pokrywamy koszty jednego noclegu oraz posiłków; zysk konferencji przeznaczony jest na częściowe pokrycie kosztów druku publikacji pokonferencyjnej). Wpłaty do 21.09.2017 r. na konto: Raiffeisen Bank Polska SA 23 1750 1035 0000 0000 1301 1378. Właściciel konta: Akademia im. J. Długosza, 42-200 Częstochowa, ul. Waszyngtona 4/8. Proszę podać koniecznie swoje imię i nazwisko; tytuł wpłaty: konferencja „Toposy filozofii”. Zgłoszenia i abstrakty o objętości ok. 1 strony (najprościej mailowo, organizatorzy zastrzegają sobie prawo oceny i selekcji abstraktów) prosimy kierować do 30.06.2017 r. na adres:
Z wyrazami szacunku Instytut Filozofii, Akademia im. J. Długosza
dr hab. Maciej Woźniczka prof. AJD 42-202 Częstochowa
Instytut Filozofii AJD w Częstochowie ul. Armii Krajowej 36A
m.wozniczka@ajd.czest.pl
www.filozofia.czest.pl www.zfi.ajd.czest.pl www.ifsp.ajd.czest.pl
Częstochowa, 9.II.2017 r.
Zaproszenie
Instytut Filozofii AJD w Częstochowie ma przyjemność zaprosić na konferencję pt:
„Filozofować po polsku. Źródłowość języka - uniwersalizm zagadnień”
9.V.2017 r. – wtorek, Akademia im. Jana Długosza, Częstochowa
Temat spotkania oznacza pewien proces oraz związany z nim wysiłek wyrażania filozoficznych treści w języku polskim. Dotyczy więc zarówno oryginalnej twórczości, jak i prac translatorskich. Nie chodzi tutaj jednak o poziom czysto językowy, wzajemnych relacji języków oraz trudności technicznych związanych z przekładami, lecz o przekaz istotnych treści filozoficznych w spotkaniu różnych kultur. Język zostanie tutaj potraktowany jako najdoskonalszy przejaw oraz wyróżnik polskiej kultury.
Jakość współczesnych relacji pomiędzy różnymi kulturami zależy także od uważnego przestudiowania ich w perspektywie historycznej. Historia kultury polskiej dostarcza bogatych przykładów takich spotkań. Jednym z zamierzonych celów seminarium jest potraktowanie tych spotkań jako żywego źródła istotnych myślowych inspiracji, nie tylko zbioru pouczających anegdot. Nie oznacza to, że anegdoty nie mogą dostarczyć bodźców dla poważnych refleksji. Ludwik Grzymała Jabłonowski (1810-1887) w wydanych przez Wydawnictwo Literackie Pamiętnikach (Kraków 1963, s. 41-42) w sposób iście anegdotyczny krytykuje en bloc ówczesną „inteligencję”: „Były to czasy [mniej więcej pierwsza połowa XIX w.], w których nasza pyszałkowata inteligencja (…) oburzała się na francuskie wychowanie dzieci i na ogólne używanie francuskiego języka, jednakże jedno i drugie było nam puklerzem przed zniemczeniem. (…) Towarzystwo nasze na wsi i w mieście, w domu (...) i na ulicy obsaczone było szpiegami, wiec chętnie używano francuskiego języka, Żydom, Niemcom i całej inteligencji, bardzo mało narodowym duchem przejętej, niezrozumiałego. Otóż to niezrozumienie mowy naszej złościło ich i dotąd złości. Nie zdarzyło mi się słyszeć, by kiedy inteligencja używanie niemieckiej mowy potępiała, bo sama ją rozumiała, francuskiej nienawidziła, bo jej kontrolę nad naszym światem utrudniała. Sami mnóstwem słów i składni każąc naszą mowę i przekształcając ją w niemiecko-żydowsko-ruski żargon, z którego do dziś otrząść się nie mogą, indyczyli się, słysząc jakie francuskie słowo między nasze zaplątane. Jednakże nasza piękna mowa – równie jak francuska – kształciła się na łacinie i na niej oparła jednej (…)”. Czy rzeczywiście „na niej jednej”? Inspiracji – nie tylko w wieku XIX i później – było wiele i pochodziły one z wielu obszarów i kultur, niekoniecznie tworząc przy tym „żargon”, a raczej ubogacając polski język. To prawda, zagadnienia filozoficzne rozważane w języku polskim pojawiały się przy okazji przekładów klasycznych tekstów z łaciny. Jednym z pierwszych w Europie przekładów pism etycznych i politycznych łacińskiego Arystotelesa na język nowożytny był przekład na język polski, uczyniony przez Sebastiana Petrycego z Pilzna, krakowskiego profesora. Został wydany na początku XVII w., wraz z obszernym komentarzem jego autorstwa. Dotyczył on kontekstu polskiego omawianych zagadnień filozoficznych.
Analogiczną drogę przechodziły wiele stuleci wcześniej dzieła myśli greckiej, przekładane, parafrazowane i dostosowywane do kontekstu rzymskiego przez Cycerona. Filozofia bowiem jest szczególnym oraz wyjątkowym przedmiotem, a raczej bezcennym depozytem, który bywa przekazywany, ale równocześnie przetwarzany i dostosowywany do potrzeb tych, na język których bywa przekładana. Rzetelny wysiłek związany z przekładami równocześnie rozwija i ubogaca język, rozwija kulturę. Wpływając na to, co partykularne, nigdy nie niszczy źródłowości języka – wręcz przeciwnie – zachowanie jej jest warunkiem koniecznym przyjęcia i zrozumienia tego, co ma wymiar i walor uniwersalny. Sesja ma dostarczyć analiz i refleksji dotyczących właśnie tego iście dialektycznego napięcia pomiędzy partykularyzmem polskiej kultury i szczególnymi właściwościami polskiego języka, będącego jej wyrazem oraz tym, co z natury swojej, stanowiąc problem filozoficzny, ma wymiar uniwersalny.
Uczestnicy konferencji nie ponoszą opłaty konferencyjnej (posiłki i noclegi we własnym zakresie). Zgłoszenia i abstrakty o objętości ok. 1 strony (najprościej mailowo, organizatorzy zastrzegają sobie prawo oceny i selekcji abstraktów) prosimy kierować do 30.04.2017 r. na adres:
Z wyrazami szacunku Instytut Filozofii, Akademia im. J. Długosza
dr hab. Wiesława Sajdek, prof. AJD 42-202 Częstochowa
Instytut Filozofii AJD w Częstochowie ul. Armii Krajowej 36A, tel. 34 361-39-46
wsajdek@gmail.com
www.filozofia.czest.pl www.zfi.ajd.czest.pl www.ifsp.ajd.czest.pl
(19.02.2017 r.)
Konferencja 2016
Częstochowa, I.2016 r.
Zaproszenie
Zakład Filozofii w Instytucie Filozofii, Socjologii i Psychologii w AJD w Częstochowie ma przyjemność zaprosić na konferencję pt:
Apokryficzność (w) filozofii. Nie/anty/pozaortodoksyjne dyskursy filozoficzne
która odbędzie się w dn. 29-30 września 2016 r. w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
W filozofii, jak w każdej ludzkiej aktywności, są tacy, którzy nie chcą lub nie potrafią kroczyć w równym szeregu. Los ich jest niepewny. Tylko nielicznych czeka wieczna sława buntowników w słusznej sprawie, którzy sprzeciwili się skostniałym tradycjom i skierowali myśl filozoficzną na nowe, żyzne tereny. W cieniu tego niewielkiego panteonu stoi zapomniana lub słabo znana reszta: outsiderów, odważnie stawiających czoła intelektualnemu establishmentowi swoich czasów, których spotkała banicja, ostracyzm, dobrowolna duchowa emigracja, administracyjne szykany, zmowa milczenia itd.
Jeszcze więcej jest tych, którzy swoje filozoficzne nieposłuszeństwo wyrażali w przezorny sposób, mądrze balansując swoją niepokorną myślą w wąskim pasie ziemi niczyjej między dozwolonym i zabronionym. Jest też liczna rzesza cichych odszczepieńców i indywidualistów, którzy źle czując się w mainstreamowym nurcie, wybierają los samotnych wilków stepowych i uprawiają filozofię na własny rachunek na jej pustynnych obrzeżach. W każdym też okresie twardy rdzeń ortodoksji otacza malowniczy pas filozoficznej cyganerii – oryginałów i odmieńców skłonnych do intelektualnej dezynwoltury. W końcu, na samych już obrzeżach myślowego nonkonformizmu działa kontrowersyjna podgrupa grafomanów, pozornych nowatorów i dyletanckich pseudoodkrywców, którzy swą intelektualną mizerię próbują przystrajać szatami niezrozumianych męczenników prawdy.
Pragniemy zainteresować Państwa tą stojącą na uboczu częścią twórczości intelektualnej, stanowiącą komplementarne dopełnienie podręcznikowych kart dziejów filozofii. Jako narzędzie porządkujące świat filozoficznej inności proponujemy nieco rozwiniętą, antyczną dychotomię kanon – apokryf. Ta wypróbowana heurystycznie opozycja pozwala na płaszczyźnie treściowych relacji między ideami dywersyfikować i hierarchizować myśl niepokorną i tą, która chodzi własnymi drogami. Dzieła apokryficzne, czyli te, które nie mieszczą się w swych własnych naukowych kanonach, nie znalazły się w nich z bardzo zróżnicowanych merytorycznie powodów. Można je ująć i skalować na polu wyznaczonym przez dwie wertykalne osie. Pierwsza z nich reprezentuje „odległość” i radykalizm odejścia dzieła apokryficznego od założeń obowiązującego kanonu: od drobnych przyczynkarskich „odchyleń”, przez poważne kontrpropozycje, po jawną buntowniczą herezję. Drugą oś porządkuje zróżnicowanie „mocy argumentacyjnej” (trudne do ponadhistorycznego oszacowania), uzasadniającej treści wychodzące poza kanon: od pseudonaukowych forteli, przez rzetelnie ugruntowane racje, po geniusz nowej ścieżki myślenia.
Serdecznie zapraszamy do namysłu i udziału w naszym projekcie.
Opłata konferencyjna wynosi 400 zł. (w ramach opłaty konferencyjnej pokrywamy koszty jednego noclegu oraz posiłków; zysk konferencji przeznaczony jest na częściowe pokrycie kosztów druku publikacji pokonferencyjnej). Wpłaty do 21.09.2016 r. na konto: Raiffeisen Bank Polska SA 23 1750 1035 0000 0000 1301 1378. Właściciel konta: Akademia im. J. Długosza, 42-200 Częstochowa, ul. Waszyngtona 4/8. Proszę podać koniecznie swoje imię i nazwisko; tytuł wpłaty: konferencja „Apokryficzność”. Zgłoszenia i abstrakty o objętości ok. 1 strony (najprościej mailowo, organizatorzy zastrzegają sobie prawo oceny i selekcji abstraktów) prosimy kierować do 30.06.2016 r. na adres:
Z wyrazami szacunku Zakład Filozofii
Akademia im. J. Długosza
dr hab. Maciej Woźniczka prof. AJD 42-200 Częstochowa
Kierownik Zakładu Filozofii AJD w Częstochowie ul. Dominika Zbierskiego 2/4
m.wozniczka@ajd.czest.pl
www.filozofia.czest.pl www.zfi.ajd.czest.pl www.ifsp.ajd.czest.pl
Częstochowa, January, 2016
Invitation
Members of the Philosophical Section at the Institute of Philosophy, Sociology and Psychology at Jan Długosz University in Częstochowa have the pleasure to invite you to the conference entitled
Apocryphidity (in) Philosophy.Not / Anti / Beyond Orthodox Philosophical Discourses
to be held on 29-30 September, 2016 at Jan Dlugosz University in Częstochowa
In philosophy, as in any human activity, there are those who do not want to or cannot walk in a neat row. Their fate is uncertain. Only very few will face the eternal fame of rebels in a good cause who opposed the ossified traditions and directed their philosophical thought onto new, fertile lands. In the shadow of this small pantheon there stands a forgotten or scarcely known remaining part of outsiders, courageously facing the intellectual establishment of their time, those who were exiles, were exposed to ostracism, voluntary spiritual emigration, administrative harassment, conspiracy of silence and so on.
There are even more of those who would express their philosophical disobedience in a cautious manner, wisely balancing their rebellious thought over a narrow strip of a no-man's-land between the permitted and the prohibited. There is also a large number of peaceful dissenters and individuals who – feeling badly in the mainstream trend – are choosing the fate of lone steppe wolves and practise philosophy on their own on its deserted outskirts. In every period the hard core of orthodoxy is surrounded by a picturesque strip of philosophical bohemian writers – originals and misfits prone to intellectual carelessness. Finally, on the very outskirts of the mental nonconformism there is a controversial subgroup of scribblers, apparent innovators and dilettante pseudo explorers who try to adorn their intellectual misery with garments of incomprehensible martyrs of truth.
We would like to arouse your interest in the part of the intellectual creation which is on the sidelines and which is a complementary complement to the textbooks on the history of philosophy. As the tool for organizing the world of philosophical otherness, we suggest to resort to a slightly developed ancient dichotomy of the canon and apocrypha. This heuristically tried-and-tested opposition allows us, on the plane of the content relationship between the ideas, to diversify and prioritize both the rebellious thought as well as the one that goes its own way. The apocryphal works, i.e. the ones that do not fall within their own scientific canons, were not included into them for various substantially diverse reasons. They can be presented and calibrated on the surface designated by two vertical axes. The first axis represents the "distance" and the radicalism of the diversion of an apocryphal work from the assumptions of the current canon: ranging from small contributory "deviations", through serious counterproposals, to the rebellious overt heresy. The second axis is organized by the diversity of the "power of argument" (difficult to estimate outside the frames of history) that justifies the content which goes beyond the canon: ranging from the pseudoscientific stratagems, through fairly well-established arguments, to the genius of the new path of thinking.
You are all welcome to participate in our project.
The conference fee is PLN400 (the cost of one night's accommodation and meals included; part of the fee is also intended to partially cover the cost of printing the conference publications). Conference fees accepted until 21 September, 2016; bank details: Raiffeisen Bank Polska SA; account number: 23 1750 1035 0000 0000 1301 1378; account holder: Akademia im. J. Długosza, 42-200 Częstochowa, ul. Waszyngtona 4/8. Please do not forget to provide your full name; reference: konferencja “Apokryficzność”. Please send your applications and abstracts of approx. 1 page (preferably by e-mail; the organizers reserve the right to evaluate and handpick the abstracts) by 30 June, 2016 to the following address:
Best regards
m.wozniczka@ajd.czest.pl
dr hab. Maciej Woźniczka prof. AJD www.filozofia.czest.pl
Chairperson of the Philosophical Section www.zfi.ajd.czest.pl
at Jan Długosz University in Częstochowa www.ifsp.ajd.czest.pl
Zakład Filozofii
Akademia im. Jana Długosza
42-200 Częstochowa
ul. Dominika Zbierskiego 2/4
(13.02.2016 r.)
Konferencja 2015
Częstochowa, I.2015 r.
Zaproszenie
Zakład Filozofii w Instytucie Filozofii, Socjologii i Psychologii w AJD w Częstochowie ma przyjemność zaprosić na konferencję pt:
Niepomyślane - nie do pomyślenia.
Rozpadliny, uskoki i zatory w tektonice dyskursu filozoficznego i naukowego
która odbędzie się w dn. 24-25 września 2015 r. w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Czymże jest dziedzictwo filozofii i nauki, jak nie zestawem myśli, tekstów, zdań i słów, uwikłanych w sieć różnego rodzaju relacji? W XX w. dostrzeżono, że diachronia tej rozrastającej się struktury nie daje się zadowalająco ująć w schemacie doskonalenia wcześniejszych rozwiązań zawartych w tradycji. Bardziej adekwatnym modelem poznawczym wydaje się tektonika Ziemi z jej pęknięciami, rozwarstwieniami, przemieszczeniami i uskokami. Wspierając się metaforyką pokładów geologicznych, pragniemy zastanowić się nad tym, czym są w dyskursach filozoficznych i naukowych ich miejsca puste i poznawczo niedostępne: te niepomyślane i te nie do pomyślenia.
Możemy wyróżnić przynajmniej trzy rodzaje tego, co niepomyślane w myśleniu uczonych. Najczęstszą i najlepiej rozpoznaną kategorię niepomyślanego tworzą miejsca wewnątrz wyartykułowanej wiedzy, wiązanej z konkretnym myślicielem, szkołą lub tradycją filozoficzną, które przyjmują w oczach interpretatora formę luk, mogących rozrastać się do rozmiarów intelektualnych rozpadlin. Te niewypełnione pola dyskursów zwykło się nazywać w terminologii filozoficznej niespójnościami, niekonsekwencjami, uchybieniami, lukami teoretycznymi i metodologicznymi. Niepomyślane pola dyskursów nie zawsze muszą być negatywnie ocenianymi brakami, które ujawniają się w świetle wewnętrznych lub zewnętrznych standardów prowadzenia badań i prezentacji ich wyników.
Drugą, bogatą i zróżnicowaną grupę niepomyślanego stanowią te elementy, które pominięto lub wykluczono ze względu na przyjmowane założenia, w tym aksjologiczne. Każde stanowisko filozoficzne i naukowe wyłania się jako rezultat oddziaływania splotu przyjmowanych w nim preferencji i ich negatywowych odpowiedników, czyli tego, co mogło się w nim uobecnić jako przekonanie przedmiotowe, metodologiczne lub metateoretyczne, ale z określonych powodów tak się nie stało. Ów negatywowy przesiew dotyka każdej warstwy i części przekonań: podjętych problemów, wiodących idei, kluczowych nawiązań, zastosowanych tropów badawczych i typów rozwiązań. Te niezapełnione myślą miejsca dyskursów są eliminowane z pola widzenia badań po części jawnie, po części nieświadomie.
Trzecią grupę problemową reprezentują niepomyślane miejsca dyskursów, które są nie do pomyślenia. Nie chodzi tu tylko o te z grubsza zlokalizowane pola, z których musimy zrezygnować, gdyż nie dają się ująć myślą za pomocą narzędzi poznawczych, jakimi dysponujemy. Nie są to też te mgliście przeczuwalne, choć wciąż nieznane idee, które lokujemy poza aktualnym horyzontem poznania. To miejsca nieuświadomione i niedające się uświadomić: terytoria niepodejrzewane o istnienie. Takie sytuacje poznawcze przypominają w swej strukturze tektoniczne zatory. To oczywiste, że filozofia w swojej artykulacji natrafia niekiedy na bariery, których nie może pokonać ani ich ominąć. Zmuszają ją one do, by tak rzec, rozgłośnego zamilknięcia, o którym obwieszcza wszem i wobec, albo do okrężnego wypowiadania się w tonie negacji, skoro afirmatywny tryb oznajmiania, jak się rzeczy mają, został jej wzbroniony. Do takich sytuacji filozofia zdążyła nas już przyzwyczaić. Zdarzają się jednak sytuacje dla filozofii znacznie trudniejsze i bardziej nieprzyjemne. Zachodzą one, gdy przeszkoda w myśleniu i dyskursie filozoficznym jest niewidoczna i nieuświadomiona, a filozofia – skądinąd synonim postawy przenikliwej i w pełni samoświadomej – skazana jest na ciągłe potykanie się o własną niemożność.
Wskazana sytuacja, jako wyznaczająca dla tych, którzy są nią dotknięci, uniwersum dokonań filozoficznych, byłaby właściwie nie do zdiagnozowania, gdyby nie pewne właściwości dyskursu filozoficznego, jego trudno uchwytne, ale jednak odczuwalne pęknięcia i rozspojenia, ujawniające się umysłom szczególnie wnikliwych badaczy. Pozwalają nam one z czasem zrozumieć, że to, co dotąd uważaliśmy za horyzont poznawczy, jest zaledwie granicą, która samym swym istnieniem zachęca do jej przekroczenia, a postulat ten kierujemy ku wszystkim uczestnikom konferencji.
Opłata konferencyjna wynosi 400 zł. (w ramach opłaty konferencyjnej pokrywamy koszty jednego noclegu oraz posiłków; zysk konferencji przeznaczony jest na częściowe pokrycie kosztów druku publikacji pokonferencyjnej). Wpłaty do 18.09.2015 r. na konto: Raiffeisen Bank Polska SA 23 1750 1035 0000 0000 1301 1378. Właściciel konta: Akademia im. J. Długosza, 42-200 Częstochowa, ul. Waszyngtona 4/8. Proszę podać koniecznie swoje imię i nazwisko; tytuł wpłaty: konferencja „Niepomyślane”. Zgłoszenia i abstrakty o objętości ok. 1 strony (najprościej mailowo, organizatorzy zastrzegają sobie prawo oceny i selekcji abstraktów) prosimy kierować do 30.06.2015 r. na adres:
Z wyrazami szacunku Zakład Filozofii
Akademia im. J. Długosza
dr hab. Maciej Woźniczka 42-200 Częstochowa
Kierownik Zakładu Filozofii ul. Dominika Zbierskiego 2/4
AJD w Częstochowie
m.wozniczka@ajd.czest.pl
www.filozofia.czest.pl www.zfi.ajd.czest.pl www.ifsp.ajd.czest.pl
(30.01.2015 r.)
Wywiad - Mikser o filozofii
Mikołaj, magistrant filozofii na naszej uczelni, przeprowadza wywiad z mgr Michałem Płóciennikiem. Dowiemy się z niego między innymi, czym jest filozofia i dlaczego warto studiować na tym kierunku. Zapraszamy do oglądania!
(18.10.2014 r.)
czytaj więcej...
Remont
Już niedługo przeprowadzimy gruntowny remont strony. Będzie się działo! Tymczasem zapraszamy do lubienia naszej strony na Facebooku: https://www.facebook.com/pages/Filozofia-AJD/652843664837074
(18.10.2014 r.)
czytaj więcej...
Rekrutacja

Akademia im. J. Długosza w Częstochowie zaprasza do zapisów na studia filozoficzne I oraz II stopnia zarówno młodzież, jak i osoby starsze. Studia umożliwiają zdobycie wszechstronnej wiedzy z zakresu kanonu nauk filozoficznych oraz pozwalają lepiej zrozumieć współczesny świat, zachodzące w nim przemiany cywilizacyjne i całościowo ujmować zjawiska kulturowe. Zapewniają one także wiedzę praktyczną, niezbędną do takich form aktywności intelektualnych, jak sztuka argumentowania, prowadzenie dialogu czy kształtowanie postaw światopoglądowych. Ukończenie studiów pozwala także na zdobycie kompetencji dydaktyczno-pedagogicznych, które uprawniają do prowadzenia zajęć z filozofii, etyki i innych przedmiotów.
Rekrutacja pod adresem:
(09.07.2014 r.)
Konferencja 2014
Częstochowa, I.2014 r.
Zaproszenie
Zakład Filozofii Instytutu Filozofii, Socjologii i Psychologii AJD w Częstochowie ma przyjemność zaprosić na konferencję pt: „Negacja –– konteksty logiczne, antropologiczne, metafizyczne”, która odbędzie się w dn. 25-26 września 2014 r. w ośrodku „Orle Gniazdo Hucisko” w Jurze (gmina Włodowice).
Na świat zamieszkały przez podmioty ludzkie, oprócz wszelakich bytów, którym bez zastrzeżeń przysługują pozytywne charakterystyki ontologiczne, bytów zarówno zmysłowych jak i rozumowych, składają się też twory, które takim pozytywnym charakterystykom nie podlegają, bądź też nie podlegają im w pełni –– różnego rodzaju obiekty nieobecne, ukryte, milczące, wykazujące wieloraki deficyt istnienia. Do rejestru naszych środków wypowiedzi, oprócz orzekania czegoś o czymś w trybie twierdzącym, należą również te, które od takiego trybu odchodzą. Jeden z wyłomów w pozytywności bytu, być może najważniejszy, i to zarówno w sensie samego bytu jak i w sensie naszego myślenia i wypowiadania się o nim, sygnowany jest terminem „negacja”. Negacja pozwala rozszerzyć nasz świat, na ogół konkretny, masywny i uchwytny, o swoistą „strefę cienia”, ale też zarazem dostarcza niezliczonych problemów filozoficznych myślicielom zastanawiającym się, jak to możliwe, że oprócz kontaktu z tym, co jest, czymś równie naturalnym wydaje się obcowanie z tym, czego nie ma. Oczywiście, zajmowanie się negacją w niezliczonych debatach filozofów tematowi temu poświęconych, jak również benedyktyński trud logików starających się sformalizować nasze myślenie w kategoriach negatywnych –– to jedynie wierzchołek góry lodowej sposobów przejawiania się negacji w naszym życiu. Jej puls wyczuwalny jest w tak podstawowych fenomenach egzystencjalnych, jak osamotnienie, rozłąka, tęsknota, wreszcie śmierć, gdy nasza wola przebywania z kimś musi uderzyć o mur nieobecności tego kogoś. Negacja wyziera nie tylko z abstrakcyjnej logicznej problematyki prawdy i fałszu, lecz dotyka nas boleśnie pod postacią kłamstwa osób, którym wcześniej zaufaliśmy lub też drastycznych, „wołających o pomstę do nieba” pogwałceń zasady prawdziwości w wypowiedziach osób publicznych. W sferze religijnej negacja kryje się pod powierzchnią naszych apeli i modlitw do sprawczych mocy opatrznościowych, co do których przeczuwamy, że naiwne na ich temat wyobrażenia są tylko powierzchnią skrywającą niepoznawalne i niewyrażalne głębie. Głębiom tym, jak i w ogóle wyznaniu, że nie wszystko w naszym życiu wiemy i rozumiemy, próbujemy dać wyraz również na terenie sztuki. A są to tylko niektóre z licznych przykładów uczestnictwa negacji w porządku naszego życia. Powyższym kręgom problemowym oraz, oczywiście, historycznym refleksjom na ich temat w twórczości filozoficznej i artystycznej Zakład Filozofii AJD w Częstochowie pragnie poświęcić konferencję naukową. W charakterze zestawu pytań startowych mających dopomóc naszej przenikliwości w mierzeniu się z tymi trudnymi i fascynującymi sprawami proponujemy następujące zagadnienia:
- jakich nowych przemyśleń wymaga dziś od nas rozumienie zasady, że byt jest, niebytu nie ma?
- czym jest nicość i jaki jest jej status bytowy, o ile w ogóle można sensownie zadać takie pytanie?
- jaki jest istotny sens zasady omnis determinatio est negatio i jaki znajdowała ona wyraz w filozofii?
- co znaczy zdanie Hegla: „Czysty byt i czyste Nic są więc jednym i tym samym”?
- czy istnieją byty, do których dostęp poznawczy mamy jedynie w drodze negacji?
- czy istnieją negatywne stany rzeczy?
- czy pozytywność istnienia daje się stwierdzić nawet w przypadku negacji, to jest - czy można prawomocnie powiedzieć, że negatywne przedmioty i stany istnieją?
- czy istnienie i nieistnienie jest stopniowalne, a w związku z tym, czy można dosłownie rozumieć słynne zdanie z Chatki Puchatka: „Im bardziej Puchatek zaglądał do środka, tym bardziej Prosiaczka tam nie było”?
- jakie wnioski metafizyczne płyną z kwestii Mefistofelesa w Fauście Goethego zaczynającej się od słów: „Ja jestem duch, co zawsze mówi: nie”?
- czy negacja w porządku myślenia daje jedynie wyraz naszym ograniczeniom poznawczym, czy też istnieją byty o negatywnej strukturze ontologicznej?
- jaki jest udział negacji we współczesnych systemach logicznych i czy jest to niekiedy udział wyróżniony?
- jaka jest rola negacji w tzw. modalnych trybach wypowiedzi (konieczność, możliwość)?
- czy problemy logiczne i ontologiczne związane z negacją przekładają się na nihilizm w wymiarze aksjologicznym?
- czy zło jest tylko brakiem, tak więc negacją dobra?
- czy negacja jest niezbywalnym składnikiem doświadczenia mistycznego?
- jaką rolę odgrywa negacja w porządku egzystencjalnym naszego życia?
- czym jest nihilizm?
- czy umiejętność operowania negacją jest właściwa tylko człowiekowi, czy też jej ślady odnaleźć można również w świecie zwierzęcym?
Tym oraz innym zagadnieniom, tematyzującym fenomen negacji, poświęcona ma być nasza konferencja. Opłata konferencyjna wynosi 400 zł. (w ramach opłaty konferencyjnej pokrywamy koszty jednego noclegu oraz posiłków). Wpłaty do 19.09.2014 r. na konto: Raiffeisen Bank Polska SA 23 1750 1035 0000 0000 1301 1378. Właściciel konta: Akademia im. J. Długosza, 42-200 Częstochowa, ul. Waszyngtona 4/8. Proszę podać koniecznie swoje imię i nazwisko; tytuł wpłaty: konferencja „Negacja”. Zgłoszenia i abstrakty o objętości 1 strony znormalizowanego „komputeropisu” (najprościej mailowo, organizatorzy zastrzegają sobie prawo oceny i selekcji abstraktów) prosimy kierować do 30.06.2014 r. na adres:
dr hab. Maciej Woźniczka
Zakład Filozofii
Akademia im. J. Długosza
42-200 Częstochowa
ul. Zbierskiego 2/4
lub drogą mailową
m.wozniczka@ajd.czest.pl
www.zfi.ajd.czest.pl
(10.04.2014 r.)
Konferencja 2013
Częstochowa, I.2013 r.
Zaproszenie
Zakład Filozofii Instytutu Filozofii, Socjologii i Psychologii AJD w Częstochowie ma przyjemność zaprosić na konferencję pt: „Filozofia polska na tle filozofii europejskiej w XX w.”, która odbędzie się w dn. 24-25 października 2013 r. w siedzibie głównej AJD, Częstochowa, ul. Waszyngtona 4/8.
Organizatorzy konferencji wiążą zaproponowaną tematykę z pewnymi, dość narzucającymi się zagadnieniami. Do tych najbardziej podstawowych należy pytanie o swoistość wkładu polskiej filozofii ubiegłego wieku w osiągnięcia dwudziestowiecznej filozofii europejskiej. To zaś nakazuje zapytać o jej powiązania z wiodącymi nurtami filozofii XX w., które ów dorobek współwarunkują i niejako poświadczają. Z kolei w rzetelnie udzielanych odpowiedziach na postawione pytania nie można pomijać związków, zarówno tych osobistych jak i ideowych, łączących polskich filozofów z filozofami europejskimi, czy szerzej – światowymi.
Czas, jaki upłynął od przełomu wieków, stwarza już pewien dystans pozwalający na postawienie interesujących nas pytań: tych ogólnych, z intencją dokonania podsumowań i snucia refleksji, co dalej; i tych bardziej szczegółowych, które mają motywować do badań konkretnych pól, gdzie zaznaczają się związki filozofii polskiej z jej europejskim matecznikiem.
Organizatorzy mają świadomość, jak rozległa i zróżnicowana jest proponowana problematyka. W odpowiedzi na stawiane kwestie nie sposób bowiem uciec od odwołań do historycznego tła zmian politycznych, społecznych i kulturowych, w które wpisane są najnowsze dzieje filozofii polskiej, jak i od jej najwybitniejszych przedstawicieli, którzy wywarli na niej najsilniejsze piętno. Bez pretensji do zupełności warto tu przywołać postaci już historyczne, które osiągnęły w recepcji współczesnych filozofów polskich rangę najbardziej znaczącą. Chodzi tu o takich filozofów, jak: Kazimierz Twardowski, Wincenty Lutosławski, Bronisław Malinowski, ks. Konstanty Michalski i o. Jacek Woroniecki, Roman Ingarden, Florian Znaniecki, Władysław Tatarkiewicz, Henryk Elzenberg, których w kolejności ich wymienienia identyfikuje się z powołaniem do życia najbardziej znaczących kierunków badań filozoficznych w Polsce XX w.: szkoły lwowsko-warszawskiej, prób opracowania polskiego narodowego systemu filozoficznego (nawiązującego do filozofii mesjanistycznej), polskiej filozofii i teorii kultury, neotomizmu, fenomenologii, filozofii katastroficznej, filozofii wartości.
To oczywiście niekompletna lista. Brakuje w niej choćby postaci i nurtów z okresu, kiedy oficjalną doktryną był marksizm, jak i z czasów najnowszych: po politycznym i kulturowym otwarciu w 1989 r., w których żywo zaznaczają się m.in. nawiązania do europejskiej filozofii hermeneutycznej czy postmodernistycznej. Również i te terytoria wymagają rzetelnego opracowania, szczególnie, jeśli chcemy z troską myśleć o przyszłości filozofii w kulturze polskiej.
W tym ostatnim kontekście warto zauważyć także „społeczną” historię filozofii polskiej; dzieje jej instytucjonalnego zakorzenienia i starań o jak najsilniejszą pozycję środowiskową. Dotyczy to szczególnie bliskich nam czasów po przełomie politycznym: organizacji czterech zjazdów filozoficznych, wielkiej liczby konferencji, powstania nowych uczelni i nowych ośrodków filozoficznych. Ostatnie ćwierć wieku skłaniać może zarówno do debat konkludujących, jak i wytyczania nowych obszarów refleksji, także do poszukiwań tożsamości polskiej filozofii XXI w., dokonujących się na tle przemian w filozofii i kulturze europejskiej.
Opłata konferencyjna wynosi 300 zł. (w ramach opłaty konferencyjnej pokrywamy koszty jednego/dwóch noclegów oraz posiłków). Zysk konferencji będzie przeznaczony na częściowe pokrycie kosztów druku materiałów pokonferencyjnych. Wpłaty do 19.10.2013 r. na konto: Raiffeisen Bank Polska SA 23 1750 1035 0000 0000 1301 1378. Właściciel konta: Akademia im. J. Długosza, 42-200 Częstochowa, ul. Waszyngtona 4/8. Proszę podać koniecznie swoje imię i nazwisko; tytuł wpłaty „Filozofia polska”. Zgłoszenia i abstrakty o objętości 1 strony znormalizowanego „komputeropisu” (najprościej mailowo) prosimy kierować do 30.09.2013 r. na adres:
Zakład Filozofii
Akademia im. J. Długosza Kwestie organizacyjne:
42-200 Częstochowa dr Maciej Woźniczka
ul. Zbierskiego 2/4 Zakład Filozofii AJD
m.wozniczka@ajd.czest.pl
mwoznicz@uni.lodz.pl
www.zfi.ajd.czest.pl
www.filozofia.czest.pl
Z wyrazami szacunku
Prof. zw. dr hab. Andrzej Zalewski
Kierownik Zakładu Filozofii AJD w Częstochowie
(26.01.2013 r.)
Zebranie PTF
Zarząd Oddziału Częstochowskiego Polskiego Towarzystwa Filozoficznego
zaprasza na odczyt pod tytułem:
Gershom Scholem. Mistyka żydowska w tradycji judaizmu
który wygłosi
mgr Marek Pędrasik,
(Uniwersytet Jana Pawła II w Krakowie)
Odczyt odbędzie się 12 grudnia (środa) o godzinie 18.00 w sali nr 138 przy ul. Waszyngtona 4/8
Serdecznie zapraszamy (08.12.2012 r.)
Jak uprawiać i pisać historię filozofii; jak jej nauczać?

Zakład Filozofii Instytutu Filozofii, Socjologii i Psychologii AJD w Częstochowie ma przyjemność zaprosić na konferencję pt: „Jak uprawiać i pisać historię filozofii; jak jej nauczać?”, która odbędzie się w dn. 27-28 września 2012 r. w siedzibie głównej AJD, Częstochowa, ul. Waszyngtona 4/8.
(04.02.2012 r.)
czytaj więcej...
(05.05.2011 r.)
What is life?
Centrum Teologii i Filozofii oraz Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Center for World Catholicism and Intercultural Theology, DePaul University; Copernicus Center for Interdisciplinary Studies, Evans Chair for Religious Understanding, Brigham Young University; Institute for Faith and Learning, Baylor University; Academia Internacional de Filosofía-Instituto de Filosofía Edith Stein, Granada; Athenaeum Centre for the Social Doctrine of the Church, Università Cattolica del Sacro Cuore, Milano zaprasza na konferencję naukową: What is life? Theology, Science and Philosophy, która odbędzie się 24-28 czerwca 2011 r. w Krakowie. Zapraszamy! (04.05.2011 r.)