dr Mariusz Oziębłowski

Urodzony w 1971 r., studia w Instytucie Filozofii UJ ukończone w 1998, studia doktoranckie na Wydziale Filozoficznym UJ ukończone w 2003 r. Praca doktorska p.t
Doświadczenie hermeneutyczne jako doświadczenie sztuki. Hansa-Georga Gadamera teoria doświadczenia hermeneutycznego.
Praca dydaktyczna w AJD/WSP w Częstochowie od 1998 r.
Zakres badań: filozofia hermeneutyczna, filozofia sztuki. Uzyskany tytuł doktora: 1.12.2003 r. W dotychczasowych badaniach koncentrował się na historii filozofii hermeneutycznej ze szczególnym uwzględnieniem hermeneutyki Hansa-Georga Gadamera. Analizował związki filozofii Gadmara z hermeneutyką Wilhlema Diltheya zmierzając do określenia funkcji kulturowych i społecznych pełnionych przez doświadczenie hermeneutyczne. Szerszym kontekstem badań były procesy detranscendentalizacji filozofii i subiektywizacji estetyki obecne w filozofii i kulturze współczesnej. Wypromował 13 prac licencjackich, opracował recenzje 20 prac licencjackich.
Celem aktualnie prowadzonych badań jest określenie przydatności kategorii i idei wypracowanych przez polską myśl filozoficzną dla rozwiązania problemów pojawiających się w dziedzinie filozofii hermeneutycznej. W szczególności skoncentrował się na analizie warunków możliwości oraz form realizacji procedur interpretacyjnych zorientowanych na ewokację niewyrażalności przedmiotu interpretacji. Ekspozycja rozwiązań możliwych do realizacji w oparciu o dorobek filozofów polskich służyć ma do opracowania specyfiki całości polskiego wkładu w refleksję hermeneutyczną. W dalszej perspektywie badania zmierzają do wykazania, że postulowane przez S. I. Witkiewicza związki pomiędzy ideami katastrofizmu kulturowego oraz doświadczenia Tajemnicy Istnienia stanowią dostosowane do kulturowo-historycznych uwarunkowań I połowy XX wieku prefiguracje klasycznych idei filozofii hermeneutycznej, tj. idei doświadczenia hermeneutycznego oraz procesów obiektywizacji doświadczenia i subiektywizacji estetyki.
Prowadził zajęcia z filozofii, historii filozofii, historiozofii, filozofii sztuki i etyki.
- Od 2003 roku pełni funkcję Sekretarza Zarządu Częstochowskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Filozoficznego.
– Sekretarz Redakcji rocznika Filozofia: Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie (1.10.2009 - 1.10. 2014).
Zainteresowania: hermeneutyka, filozofia polityczna.
Publikacje naukowe
Książki
M. Oziębłowski, Hermetyczna możliwość hermeneutyki, Częstochowa 2012, Wydawnictwo "scriptum", ss. 314.
Redakcja naukowa:
Hermeneutyczne dziedzictwo filozofii, H. Mikołajczyk, M. Oziębłowski, M. Rembierz (red.), Scriptum, Kraków 2006
W stronę filozofii autorskiej. Kolokwia filozoficzne, M. Oziębłowski, M. Woźniczka, A. Zalewski (red.), Scriptum, Kraków 2009
Artykuły naukowe:
– Negacja sensu w antyfilozoficznym programie Ludwiga Wittgensteina, [w:] Wokół negacji, red. M. Woźniczka, A Zalewski, Częstochowa 2015, s. 255 – 270;
– Funkcje hermeneutyki hermetycznej, [w:] Milczenie. Antropologia – hermeneutyka, red. A. Regiewicz, A. Żywiołek, Częstochowa 2014, s. 85-100;
– Kognitywistyczne filiacje hermeneutyki, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filozofia” 2014, t. 11, s. 73-95;
– Społeczny kontekst poznawczego paraliżu filozofii w ujęciu Stanisława Ignacego Witkiewicza, [w:] Filozofia polska na tle filozofii europejskiej w XX wieku, red. M. Woźniczka, Częstochowa 2014, s. 365- 382.
– Warunki możliwości interpretacji prawdziwościowej, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filozofia” 2013, t. 10, s. 99-116.
M. Oziębłowski, O funkcjach hermeneutyki hermetycznej u Orygenesa, [w:] Filozofia VII. Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, R. Miszczyński (red), Wydawnictwo AJD w Częstochowie, Częstochowa 2010, ss. 47- 66.
M. Oziębłowski, Granica czy most? O funkcjach rozumienia w hermeneutyce Hansa-Georga Gadamera [w:] Hermeneutyczna tradycja filozofii, H. T. Mikołajczyk, M. Rembierz (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku, Słupsk 2009, ss. 63 – 75. [Drukowana postać tekstu opublikowanego pierwotnie w formie elektronicznej w: Diametros. Internetowy Serwis Filozoficzny przy Instytucie Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, 10 (grudzień 2006), ss. 65- 77, www.diametros.iphils.uj.edu.pl]
M. Oziębłowski, Czy istnieje „artystyczna rewolucja globalna”? [w:] Filozofia VI. Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, R. Miszczyński (red), Wydawnictwo AJD w Częstochowie, Częstochowa 2009, ss. 153 – 172.
M. Oziębłowski, Czy filozofia autorska jest możliwa?, [w:] W stronę filozofii autorskiej. Kolokwia filozoficzne, M. Oziębłowski, M. Woźniczka, A. Zalewski (red.), Scriptum, Kraków 2009, ss. 25- 40
M. Oziębłowski, Hermeneutyka hermetyczna w Kobiercach Klemensa Aleksandryjskiego, [w:] Wiara i rozum człowieka XXI wieku. Międzyuczelniane Sympozjum Naukowe, Kowalski A. (red), Wydawnictwo Naukowe Instytutu Teologicznego w Częstochowie, Częstochowa 2008, ss. 22- 55.
M. Oziębłowski, Wykluczenie i obiektywizacja jako granice doświadczenia życia, [w:] Filozofia V. Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, R. Miszczyński (red), Wydawnictwo AJD w Częstochowie, Częstochowa 2008, ss. 165- 177.
M. Oziębłowski, Antyfundamentalizm i warunki możliwości odpowiedzialności moralnej, [w:] Filozofia V. Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, R. Miszczyński (red), Wydawnictwo AJD w Częstochowie, Częstochowa 2008, ss. 143- 156.
M. Oziębłowski, Neopragmatyzm, hermeneutyka i paraliż poznawczy interpretatora, [w:] Hermeneutyczne dziedzictwo filozofii, H. Mikołajczyk, M. Oziębłowski, M. Rembierz (red.), Kraków 2006, ss. 153- 170.
M. Oziębłowski, Granica czy most? O funkcjach rozumienia w hermeneutyce H.-G. Gadamera, [w:] Diametros, Internetowy Serwis Filozoficzny przy Instytucie Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Nr 10 (grudzień 2006), ss. 65- 77, www.diametros.iphils.uj.edu.pl.
M. Oziębłowski, Koncepcja doświadczenia w historycznej filozofii życia Wilhelma Diltheya, [w:]: Biuletyn, 31(9), H. Mikołajczyk (red.), Instytut Filozoficzno-Historyczny Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2002,ss. 77–100.
M. Oziębłowski,
Postmodernizm i kicz. O sposobach funkcjonowania kategorii kiczu w obrębie estetyki postmodernizmu, [w:]:
Kicz, tandeta, jarmarczność w kulturze masowej XX wieku, L. Rożek (red.), Wydawnictwo WSP w Częstochowie,Częstochowa 2000, ss. 78-82.
M. Oziębłowski, M,
O transmutacji w alchemii. [w:] Miszczyński, R. (red.).
Filozofia II. Prace naukowe, Wydawnictwo WSP w Częstochowie, Częstochowa 2000, ss. 79-95.
M. Oziębłowski,
Pomiędzy milczeniem a niedorzecznością. Wittgensteinowskie próby wyrażenia tego, co niewyrażalne, [w:]
Dylematy filozofii, D. Probucka, (red.), Aureus, Kraków 1999, ss. 111-122.
Czynny udział w konferencjach naukowych:
– X Polski Zjazd Filozoficzny, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 15-19.09.2015, referat: Doświadczenie katastrofy w historiozofii S. I. Witkiewicza;
– Niepomyślane – nie do pomyślenia. Rozpadliny, uskoki i zatory w tektonice dyskursu filozoficznego i naukowego, Akademia im Jana Długosza w Częstochowie, Instytut Filozofii, Częstochowa 24-25.09.2015, referat: Tajemnica Istnienia jako cel i granica filozofii w myśli S.I. Witkiewicza;
– Filozof na prowincji. Rola elit intelektualnych w środowiskach lokalnych, Akademia im Jana Długosza w Częstochowie, Uniwersytet Ostrawski w Czechach, Lubliniec 9-10.10.2015, referat: Tragiczna apoteoza prowincji i zacofania w tekstach S. I. Witkiewicza;
– Edukacja – Sztuka – Kicz. Między autorytetem a idolem, konferencja krajowa, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Zakład Zasobów Poznawczych Człowieka, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu, Kalisz 18-19.11.2015, referat: Metafizyczny potencjał kiczu? Stanisława Ignacego Witkiewicza transfiguracje kategorii kiczu;
– Stanisław Ignacy Witkiewicz. Konteksty filozoficzne, teatralne i filmowe, Uniwersytet Wrocławski, Zakład Ontologii i Teorii Poznania, Zakład Teorii Kultury i Sztuk Widowiskowych, Wrocław 19-20.11.2015, referat: Funkcje sztuki w teorii Czystej Formy Stanisława Ignacego Witkiewicza;
– Negacja – konteksty logiczne, antropologiczne, metafizyczne, Akademia im Jana Długosza w Częstochowie, Instytut Filozofii, Hucisko 25-26.09.2014, referat: Negacja sensu w antyfilozoficznym programie Ludwiga Wittgensteina;
– Filozofia polska na tle filozofii europejskiej w XX w., Akademia im Jana Długosza w Częstochowie, Instytut Filozofii, Częstochowa 24-25.10. 2013, referat: Społeczny kontekst poznawczego paraliżu filozofii wg S I. Witkiewicza;
– Milczenie. Antropologia – Hermeneutyka, Akademia im Jana Długosza w Częstochowie, Pracownia Komparatystyki Kulturowej, Częstochowa 24-25.09.2013, referat: Funkcje hermeneutyki hermetycznej.
Kontakt:
e-mail: mozibowski@gmail.com
tel. (034) 37-84-100 w. 216